zaterdag 23 november 2013

Gelukspoppetje Zwarte Piet

Iedereen kent ze wel, de kleine gelukspoppetjes van hout of bamboe.
Ze brengen geluk en zijn leuk om cadeau te geven of te krijgen.

Ik had vroeger ook een houten gelukspoppetje. Mijn moeder knoopte ze vast aan de rits van mijn jas. Waar ik ook was, het geluk ging met mij mee.
Jaren later heb ik zelf eens gelukspoppetjes gemaakt. Met 2 houten kralen, een beetje verf voor het gezichtje en lijfje en borduurgaren voor het koortje. Ik vond ze zelfs nog leuker dan de bestaande gelukspoppetjes :-)

Inmiddels zijn we 25 jaar later en zie ik in het Handwerkmagazine een patroon van Gelukspoppetje Zwarte Piet.

Die is leuk!!, die wil ik haken...en ik voelde mij weer even hetzelfde meisje als toen.

Gelukspoppetje Zwarte Piet
Kleur: Pieten rood, Pepernoten bruin, Roet zwart, Marsepein wit, Gouden staf geel en Suikergoed Roze.
Wol: Phildar Cotton 3
Decoratie: Rode knopen
Patroon: Gelukspoppetjes Haken



Zwarte Piet © Pluizewol - november 2013







7 opmerkingen:

  1. Ja heel leuk, maar is het geen veer? Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het echt is de zwarte piet veel leuker ;-)

      De veer moet ik (volgens het patroon) haken met pluche-wol, maar die heb ik ik niet in een mooie kleur, vandaar de gele veer van haakkatoen.

      Als ik er aan denk, zal ik het gelukspoppetje morgen meenemen. :-)

      Verwijderen
    2. Ja maar je hebt het over een staaf marian

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Oh hihi...je bedoeld de gebruikte kleuren van de wol.
      Maar de witte kraag is toch ook niet van marsepein... ;-)

      Ik kan het altijd nog aanpassen. :-)

      Verwijderen
  3. Wat weer een super kleurrijk verhaal en foto's ! Je wordt er zo vrolijk van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.

      Een foto bewerken tot een "collage", met een passend verhaal maak ik met veel plezier...heerlijk om mijn creativiteit weer vorm te geven.

      Ik denk dat ik er nog één ga maken voor aan mijn sleutelbos. Het boekje Gelukspoppetjes haken heb ik niet in eigen bezit, maar misschien kan ik er zelf één ontwerpen. De basis heb ik in ieder geval wel :-)

      Verwijderen